Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan:
Toestaan Eén keer toestaan Blokkeren

Honig Breethuis | Zaandijk

Wijnand Esser

De in Keulen geboren Wijnand Esser was omstreeks 1814 bekend geworden met anti-napoleontische spotprenten, waarvan er meerdere worden bewaard in het Rijksmuseum te Amsterdam. Tussen 1811 en 1823 dreef hij in Den Haag een winkel in prenten en was daarnaast werkzaam in Groningen en Amsterdam. In 1835 en 1836 was hij directeur van de Tentoonstelling Levende Meesters te Utrecht, waar hij met meerdere werken vertegenwoordigd was. In 1835-1836 nam hij tevens deel aan een expositie in Arti et Amicitiae te Amsterdam.

Eind 1817 verbleef de kunstenaar enige tijd in de Zaanstreek, waar hij leden van de families Breet, Honig, Kool, Houttuyn en Vis portretteerde. Er waren twee soorten portretten: en profil en troisquart. De laatste (zoals die van Grietje Klaas Nen, Aagje Cornelisd. Breet en Klaas Cornelisz. Breet) zijn uitgevoerd op een iets groter formaat en kostten naar alle waarschijnlijkheid meer dan de profielportretten. De afgebeelde personen zijn op hun zondags best gekleed. De dames dragen de Zaanse kap met traditionele gouden hoofdsieraden. De kleding is karakteristiek voor de heersende late empiremode, herkenbaar aan de verhoogde taille. Hoewel de portretten formeel van aard zijn, getuigen ze van een goed getypeerde persoonlijkheid. Dit laatste is ongetwijfeld te danken aan het scherpe oog van de kunstenaar, geoefend als tekenaar van spotprenten.